ویروس کرونا
  • کووید 19 (کرونا) ویروسی جدید در سیستم معادلات جهانی که منجر به تغییرات زیادی در سبک زندگی مردم و نحوه ارتباط انسان ها با یکدیگر شده است .اما ماسک n95 یکی از راه های مورد استفاده برای پیشگیری ازین بیماری است.
    ضربه سنگین این ویروس یه سیستم اقتصاد بین‌الملل منجر به بازگشایی بخش های اقتصادی مختلف در کشور های مختلف شده است .

    ویروس کرونا
    کووید ۱۹ ، ویروسی از خانواده سارس

     

    کووید ۱۹ ، ویروسی از خانواده سارس و با سابقه قبلی در سیستم فعلی بانک ویروسی دنیا


    قبل از پاندمی اخیر در عربستان به عنوان کرونا عربستانی یاد شده بود با درصد مرگ و میر بین ۵ تا ۸ درصد که بر حسب نژاد ، بیماری های پس زمینه ای و قدرت بدنی اثر گذاری این ویروس شدید تر یا ضعیف تر میشود ‌ .
    بر اساس برخی نظریات این ویروس به شکل طبیعی و از طریق سوپ ارمادیلو و یا خفاش به بانک ژنی انسان راه پیدا کرده است . این ویروس سیستم تنفسی را هدف قرار میدهد و با فرسوده و از بین بردن بافت ریوی باعث کاهش ظرفیت تنفسی ، در نتیجه کاهش نقل انتقال بین گاز های حیاتی بدن مانند اکسیژن و کربن دی اکسید میشود ، در نتیجه با افزایش رشد آنی ویروس در بدن بافت ریوی از بین رفته ، سطح اکسیژن خون کاهش پیدا می‌کند و بدن دچار مرگ میشود .
    گروه هدف اصلی تمام انواع این ویروس ها شامل کودکان ،میانسالان و کهنسالان می‌باشد.

    اگرچه شواهد آمار بنشاند از ایمن بودن نسبی کودکان زیر ۱۰ سال در برابر این ویروس می‌باشد .
    کشندگی این ویروس در مقایسه با ویروس آنفلوانزایh1n1 کمتر به نظر میآید اما به علت گستردگی شدید شیوع آن در جوامع انسانی و قدرت بالای انتقال آن در بین انسان ها جامعه هدف آن گستره تر و در نتیجه قربانیان آن بیشتر می‌باشد ‌ ، گرچه نرخ کشندگی نسبت به ابتلا آن کماکان از بسیاری از ویروس ها کمتر می‌باشد .

    پاندمی ایجاد شده توسط کووید ۱۹ با پاندمی مانند آنفولانزا اسپانیایی و یا سارس قابل مقایسه می‌باشد . گرچه نرخ کشندگی هر دو ویروس یاد شده از کووید ۱۹ بیشتر می‌باشد .

    سیستم دفاعی بدن در مقابل ویروس ها در نتیجه تکامل میلیون ها ساله عملکرد قابل قبولی را نشان میدهد .
    گرچه یک فرضیه بیان میکند مصرف متناسب ویتامین های محلول در چربی شامل A,E,D در اعمال قدرت شدید تر سیستم ایمنی نسبت به این تغییرات در بدن موثر است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود .

    نظریه ثانویه ای در مورد کووید ۱۹ بیان میکند که این ویروس قابلیت انتشار در طبیعت به صورت طبیعی را دارا نمیباشد . بررسی ژنوم ویروس مهاجم به انسان و ویروس یاد شده در خفاش و بلاستینگ ژنوم آنها بیان میکند ، که تغییرات گسترده بدین شکل در ویروس کووید ۱۹ بسیار فراتر از انتظار عادی بوده و در نتیجه دستکاری های ژنتیکی می‌باشد . گرچه این مبحث در حد یک نظریه باقی مانده است . اما دانشمندان فراوانی را به خود جذب کرده است .
    آنچه لازم به ذکر است ، این است که در مقابله با ویروس مذکور ، علاوه بر پیشگیری های عادی و منطقی ، دوری از استرس به جهت سرکوب پروتیین های مهم محلول در خون ، فاکتور مهم و اساسی در کنترل این بیماری می‌باشد .

    مطالعات جدید در مورد اثر ویتامین سی در مقابله با این ویروس نشان میدهد ، اثر شناخته شده ای بین مصرف ویتامین سی و بهبود یا پیشگیری در روند بیماری مشاهده نشده است .

    مصرف ماسک ها ، برخی از مواد دخانی مانند ماری‌جوانا و نیکوتین به طرز محسوسی در کنترل و جلوگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی در ریه ها موثر است .

     

    البته همگان واقف هستند که این بازگشایی از سر ناچاری و درماندگی دولت های متبوع در اداره اقتصاد و وضعیت معاش خانوار ها و همچنین ادامه سیستم توزیع و انتقال و تولید می‌باشد .
    طبق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ وضعیت جهان از حیث پاندمی کرونا ، قرمز می‌باشد . این وضعیت خواه یا ناخواه منجر به تغییر سبک پوشش و حتی رفتارهای معمول اجتماعی در جامعه انسانی میشود . افراد آلوده به ویروس از ماسک مناسب استفاده نمایند ؛ این توصیه از طرف سازمان بهداشت جهانی منجر به رشد استفاده ماسک جهت جلوگیری از گسترش آلودگی در جهان شد .شرکت های تولید ماسک میلیون ها ماسک را با سرعت سرسام آور تولید و روانه بازار کردند . با توجه به اندازه ویروس که بسیار کوچک تر از میکروارگانیسم های معمول بیماری زا می‌باشد ماسک های سه لایه معمول جزو موارد مورد استفاده که از نظر علم قابل تایید باشند نیست . ماسک های n95 یا ماسک های فیلتر دار در عموم موارد برای جلوگیری از ورود بیشتر فاکتور های بیماری زا به سیستم تنفسی انسان موثر است . آنچه لازم به ذکر است این ماسک ها بر خلاف ماسک های n99 قابلیت جلوگیری کامل از ورود ویروس به سیستم تنفسی انسان را ندارند . اما درصد احتمال ابتلا به این نوع از ویروس ها را به مقدار بسیار زیاد کاهش میدهند . کشور ما با نو آوری در تولید این نوع ماسک ها و ایجاد سیستم فیلتری یون نمک و لایه کربن فعال درصد ابتلا به این نوع ویروس را تا ۹۸ درصد شباهت به ماسک ماسک n99 کاهش داده است . این کاهش بدون ایجاد ساختار سنگین و پیچیده ماسک n99 بوده و نوآوری بسیار قابل توجهی در وزارت دفاع می‌باشد که در اختیار مبارزان خط مقدم جبهه سلامت ملی قرار داده است .


    سازمان بهداشت جهانی با تغییر پروتکل در ۳ اردیبهشت سال ۹۹ دستور استفاده همگانی از ماسک های بهداشتی را داده است . این دستور بدان جهت است که درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا که علائم خاصی از خود نشان نمیدهند به شدت افزایش پیدا کرده است .
    در واقع بیشتر افراد مبتلا به کرونا به علت عدم مشاهده تظاهرات این بیماری در خود منجر به افزایش شدت پاندمی جهانی شده و افراد بیشتری را آلوده میکنند .
    آنچه لازم است بررسی ماسک های مختلف در سیستم تولید بهداشت جهانی و انتخاب گزینه مناسب از بین ماسک های تولید شده توسط شرکت های مختلف می‌باشد .

     

    کار ماسک‌های پارچه‌ای و جراحی جلوگیری از پخش و انتقال قطرک‌های تنفسی حاوی ویروس است و بهمین دلیل در همه‌گیری‌های تنفسی به عموم توصیه می‌شوند. ماسک‌های رسپیراتور (مانند N95) هم از پخش قطرک‌های تنفسی جلوگیری می‌کنند هم فرد را از قطرک‌های ویروس‌دار دیگران محافظت می‌کنند و بنابراین کادر درمان از آنها استفاده می‌کنند.

    مهمترین دلیل استفاده عمومی از ماسک جلوگیری از پخش و انتقال ویروس توسط مبتلایان یا ناقلان بی‌علامت است.

    نحوه استفاده ماسک n95

    1. استفاده نادرست از ماسک کارائی آن را پایین آورده و حتی ممکن است خطر آلودگی را بالا ببرد. برای استفاده صحیح باید به موارد زیر توجه شود:

    2. قبل از زدن ماسک، دست‌ها با آب و صابون شسته یا با ژل‌ضدعفونی تمیز شوند.
    بینی و دهان تا زیر چانه باید بخوبی با ماسک پوشانده و کیپ شود تا درزی وجود نداشته باشد.

    برای خرید این ماسک تنفسی از منزل و دریافت رایگان درب منزل می توانید از ابزارچی سفارش دهید برای اینکار با شماره تلفن 09109844480 تماس بگیرید.


    3.وقتی ماسک زدید به آن دست نزنید و اگر دست زدید آن را بشویید یا ضدعفونی کنید.
    هیچگاه برای صحبت یا خوردن ماسک را برندارید یا به زیر چانه نبرید.

    4.ماسکی که مرطوب و تر شده است باید عوض شود.


    5. برای برداشتن ماسک به جلوی آن دست نزنید: بند‌ یا کش را از پشت سر یا گوش گرفته، بآرامی ماسک را آزاد کرده و به جلو برده و از صورت دور کنید.


    6. ماسک‌های یکبار مصرف را باید در سطل دردار و درون کیسه زباله انداخت و پس از آن دست‌ها را شست یا با ژل ضدعفونی دست تمیز کرد.


    7. باید توجه داشت که استفاده از ماسک همواره باید همراه با رعایت سایر نکات بهداشتی از جمله شستشوی دست و پاکیزگی وسائل شخصی و رعایت فاصله مناسب باشد.

     

    ماسک n95 در آلودگی هوا

    این نوع ماسک ها در آلودگی هوایی تاثیر چندانی بر روی حفاظت از سیستم تنفسی ندارند . دلیل این وضعیت ابعاد نانو در سیستم آلودگی هوا و آلوده کننده هاست . نانو ذراتی مثل سرب ، بنزن ، آلدهید ها و….از انواع ماسک های n95 به راحتی گذر میکنند .

     

    ماسک n95 قابل شستشو است؟

    اساسا از لحاظ علمی شست و شوی ماسک n95 نه تنها کمکی به استفاده مجدد آن نمیکند بلکه در این زمینه ممکن است دچار ساییدگی لایه ها و یا از بین رفتن کاتالیزور های منفذ تنفسی شده و کاملا ماسک را فاقد اعتبار نماید .

     

    ماسک n95 یا ffp2 را از کجا بخریم؟

    خرید ماسک های n95 بر خلاف تولید آن در همه مراکز اعم از ابزار فروشی ها ، داروخانه ها و سیستم های توزیع حمل و نقلی قابل دسترسی است . این نوع از ماسک ها در مقایسه با ماسک های ساده سه لایه گران تر محسوب میشوند .

     

     

    برای خرید این ماسک تنفسی از منزل و دریافت رایگان درب منزل می توانید از ابزارچی سفارش دهید برای اینکار با شماره تلفن 09109844480 تماس بگیرید.

     

     

     

    ماسک n95 برای کودکان


    انواعی نیز مخصوص کودکان با طرح ها و شکل های جذاب موجود می‌باشد. اما با همان ساختار و همان کیفیت تفاوت اصلی و عمده در این نوع ماسک ها استفاده از رنگ های جذاب برای جذب و تشویق به استفاده در کودکان و همچنین سایز کوچکتر برای قابلیت ایستایی بر روی صورت کودک می‌باشد .

    ویروس کرونا چقدر در سطوح می ماند؟


    بررسی ها نشان میدهد این ویروس برای روی انواع مواد و سطوح قابلیت انتقال ژنوم و آلوده سازی را تا زمان های مختلفی دارا می‌باشد .
    سطوحی مانند پلاستیک تا چند روز سطوحی مانند کاغذ و روزنامه تا چند ساعت و اسکناس تا ۷۲ ساعت کامل .
    اما آنچه موجب نگرانی عمده دانشمندان شده است نه پخش ویروس بر روی سطوح که انتقال بسیار قدرتمند آن از طریق هوا می‌باشد .

     

    دکتر علی خان، متخصص همه‌گیرشناسی در کالج بهداشت عمومی دانشگاه نبراسکا می‌گوید:‌ ” بزرگ‌ترین خطر نه ساختمان محل کار بلکه کارمندان مبتلا به بیماری هستند. اگر یک نفر مریض باشد، می‌تواند از طریق سرفه، عطسه، لمس سطوح و ارتباط نزدیک با دیگران ویروس را منتشر کند. حتی اگر پشت میزشان هم بمانند باز هم ویروس می‌تواند از طریق قطرات ناشی از ترشحات عطسه یا سرفه او که روی سطوح می‌افتند و آلودگی ایجاد می‌کنند، منتقل شود.

    همین امر لزوم همه گیری استفاده از ماسک را تا چندین برابر افزایش میدهد .
    مسأله اصلی و بنیاد اصلی در استفاده همگانی در ماسک ها رفع ریسک ناشی از انتقال افراد بیمار فاقد علایم و ناآگاه به انتقال این ویروس از طرق مختلف می‌باشد .

    ماسک n95 ساخت کجاست؟

    اکنون کشور های زیادی در تولید و فروش ماسک ها فعالیت میکنند .
    اما کماکان بزرگترین تولید کننده همه انواع ماسک جمهوری خلق چین است .
    بیش از ۶۵ درصد از همه ماسک های تولید جهان در اختیار این کشور قرار دارد . اما کشور عزیزمان ایران نیز با استفاده از دانشمندان و متخصصان به یکی از تولید کنندگان بزرگ ماسک تبدیل شده و حتی در حال صادرات آن به نقاط مختلف دنیاست .

     

    در پایان باید گفت همه گیری قابل کنترل است ، اگر هر فرد به نوبه خود آنچه که لازم است را در بررسی و اصلاح سبک زندگی خود و روابط خود با بقیه انجام دهد .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای